Translate

Thursday, 4 August 2016

Adakah aku, peminat Filem tempatan?

(Semua photo bersumber dari internet) 

Tak terasa masa berlalu, pejam celik, ajal maut, jodoh pertemuan semuanya di atur Tuhan. Kali ini, entri aku mengajak untuk berfikir tentang cerita drama dan filem di kaca TV kita. Merenung apa yang kita lihat dan pelajari serta kesan untuk minda kita !!!

Perasankah kita, filem dari Hollywood sudah jauh berubah corak jalan ceritanya. Ianya bukan setakat ‘fighting’ seperti selalu tapi jalan ceritanya semakin berat. Mungkin ini adalah hasil penelitian setiap Pengarah filem barat dengan filem yang diiftiraf dalam Cannes Film Festival. Mereka memerhati dan mempelajari ‘postmortem’ dari setiap filem yang menang di festival tersebut. Mereka kini sudah hebat dalam membina konflik untuk setiap filem yang dibuat hingga mengajak kita bersama untuk  berfikir sewaktu menonton dan sentiasa menanti jawapan kesudahannya. Aku mukadimah entri ini dengan filem dari barat dahulu. Agar untuk memudahkan pembaca faham perjalanan entri ini dan memudahkan lagi aku untuk menerangkan isi sebenar topik kali ini.

Bila sebut Superhero, memang Amerika jaguh dalam melahirkan watak pelik begitu. Aku yang dari kecil memang sudah mengenali watak Superman, Batman dan sebagainya. Walaupun watak Superhero ini lebih sekadar hiburan untuk kanak-kanak pada awal kemunculannya, namun kini, watak hero tersebut  semakin matang dan ‘didewasakan’. Misalnya dalam Filem Francias Batman, aku suka Filem Batman penghujung tahun 1989-1992 yang dibintangi oleh actor Micheal Kreaton dan Trilogi Batman yang terbaru The Dark Knight rises watak Batman yang di hidupkan oleh Christian Bale.








 Aku sengaja angkatkan nama dua Aktor ini kerana Filem Batman yang dibawa oleh mereka memiliki keunikan untuk tatapan orang dewasa. Banyak lagi Filem francias Batman, tapi semuanya tahap pemikiran budak sekolah rendah sahaja.  Sebegitu juga dengan Filem Superman yang terbaru. Penuh dengan plot cerita dan aksi yang Maha hebat hingga kita sudah lupa yang lawak awal kewujudan Superman dulu menggunakan seluar kecil di luar. Filem sebegini bukan lagi tatapan budak sekolah, tapi sasarannya orang dewasa yang punyai pemikiran aras tinggi namun ada juga orang dewasa yang masih seakan belum matang pemikirannya..hehehe

Sebegitu juga filem yang terbaru Tarzan, ianya sungguh jauh dari jalan cerita epik yang selalu kita baca dan lihat di kaca TV. Nampak jelas di sana, pengarah atau tukang cerita mempunyai satu kemahiran berfikir di luar kotak normal akal. Filem yang menceritakan kisah Tarzan yang sudah kembali ke tamadun manusia dan terpaksa balik ke ‘dunia’ asalnya untuk menyelamat tempat kediaman ‘rakyat rimbanya’ dari dimusnahkan oleh orang luar.





Filem Avenger, X-men, Thor, Pasific Rim, John Cater dan seangkatan dengannya lebih kepada peperangan dengan mahluk asing. Kekuatan filem sebegini  di fokuskan kepada plot-plot jalan ceritanya. Kalau berterusan berperang dari mula hingga akhir, lebih baik tengok cerita combat. Dibantu oleh efek grafik, membuatkan setiap kali peperangan seakan-akan asli benar belaka. Namun yang ditekankan adalah kesinambungan plot konflik untuk dikaitkan dengan jalan cerita seterusnya. Sebab itu Filem God of Egypt tidak berjaya walaupun efek grafiknya sungguh menawan. Filem tersebut terlalu mudah untuk diduga perjalanan ceritanya.

Pastikan konflik yang dibangkitkan itu, memerlukan penonton untuk berfikir, seperti dalam Filem Life of Pi. Walaupun watak utamanya seorang budak dan seekor harimau lapar hanyut di tengah lautan. Tapi kekuatan cerita ini adalah konflik di antara mereka dan ikhtiar hidup masing-masing. Sebegitu juga Filem The Revenant. Plot jalan cerita yang dibina sungguh menguji akal dan semakin menguja apabila cara ikhtiar hidup selepas Heronya dilakon oleh Leonardo Dicaprio cedera parah diserang beruang. 






Kunci kejayaan filem antarabangsa adalah pembinaan plot-plot cerita yang menarik, melahirkan konflik dan mengajak penonton untuk bersama menyelesaikannya. Filem sebegini lebih memberi kesan dihati.

Aku sudah banyak menonton filem antarabangsa dan Filem yang amat ‘legend’ masih tidak dapat aku lupakan adalah Filem Predator, hero lakonan Arnorld Schwarzenegger di keluarkan pada tahun 1987. Sebab itu, dalam FB aku dalam ruang MOVIES, aku klik Likes Filem Predator. Bukan ada efek khas pun dalam filem itu, cuma bertembak tak tentu pasal dan para pelakonnya cuma 8 orang termasuk wanita yang tak sampai 20 minit pun hadir dalam filem tersebut. Membuatkan filem  ini memberi impak yang cukup mendalam disebabkan kita tidak terbayang pun akan maju dan hebatnya kelengkapan Mahluk dari luar angkasa lepas ini. Pengarah filem itu telah membawa sesuatu yang baru, peralatan senjatanya mendahului zaman. Bayangkan dalam tahun 1987, pengarah filem telah melengkapkan Senjata yang Super hebat  untuk watak Predator tersebut. Penonton diajak untuk berfikir bagaimana hendak membunuh mahluk tersebut. Waktu itu, belum didedahkan ilmu persenjataan tentera berkenaan Penembak tepat menggunakan cahaya laser. Jauh lagi penggunaan sistem penyamaran canggih yang dimiliki Mahluk dari angkasa ini. Dengan kualiti topeng  yang mampu mengesan kehadiran haba dan memiliki tubuh yang amat besar malah lebih 1 kaki tinggi dari tubuh Arnold itu sendiri sedangkan Arnold juga berbadan besar, bekas Juara Bina badan pemenang  tujuh kali gelaran "Mr Olympia". Ini yang membuatkan penonton bekerja memerahkan otak untuk mencari pelbagai andaian cara membunuhnya. Plot serta konflik cerita tersebut secara tidak langsung  mampu membuatkan para penonton untuk terus duduk diam hingga ke akhir cerita dan berdebar menanti kesudahannya.




Secara jujurnya, aku tidak mengikuti sangat perkembangan dunia perfileman Malaysia. Filem keluaran Malaysia terakhir yang aku lihat adalah Filem Polis Evo lakonan Artis serba boleh Zizan Razak. Aku terpanggil untuk duduk di dalam wayang melayan filem ini disebabkan filem ini sahaja yang paling kurang cinta-cintun. Mungkin 3% sahaja, itu pun bab bermain mata antara Inspektor Khai dan Nora Danish sewaktu makan di rumah Inspektor Hasani. Itu saja. Filem barat juga banyak adegan yang berahi, namun kita harus faham, itu adalah budaya setempat hidup mereka. Tapi filem kita sudah berani melampaui batas. Adegan pakaian ketat serta berpelukan membanjiri drama dan filem kita. 

Ingat !!!, itu bukan budaya setempat kita..

Bukan aku kedekut nak belanja lebih untuk masuk wayang melayan filem Malaysia atau membeli DVD filem buatan Malaysia tapi aku rasa tidak berbaloi membazir duit apabila aku dihidangkan dengan filem yang sungguh lemah jalan ceritanya.

Drama cerita melayu TV3 jam 7:00 malam???....bagi aku, ianya merosakkan anak bangsa. Filem atau drama orang putih, pasti anak bujang dan dara kita, jarang hendak menontonnya disebabkan mereka kurang memahami bahasanya walaupun sudah ada ‘translation’, jadi mereka melayan drama melayu yang apabila semakin dilayan membuatkan mereka semakin leka dengan jalan ceritannya yang sempoi dan tidak memerlukan akal untuk berfikir. Pengarah drama yang tidak teliti. Berkisar tentang kehidupan orang kaya sahaja, tiada masalah lain yang diketengahkan, melainkan masalah cinta, kalau cerita seram, tipikalnya pasti dapat dibayangkan hantu pakai baju warna putih rambut panjang sebegitu juga cerita komedi. Memang benar, cerita komedi bertemakan santai, tapi perhaluskan lagi jalan ceritanya, jangan nampak sangat kedunguannya.  Drama sebegini telah melahirkan generasi yang malas menggunakan akal. Bayangkan filem TEMPATAN yang penuh dengan adegan aksi pertarungan boleh mempengaruhi kehidupan seseorang seperti dalam kisah tertulis di suratkhabar ini.( dalam petak kuning ) Tidak mustahil, ada juga yang telah menjadi En.Sotong, isteri pemarah gile, suami cemburu buta, mak mentua sewel dan yang terbaru, ada lagi hebat tajuk dramanya, ' Girlfriend aku, dari Neraka '. 

Mahu kah kita melihat anak-anak kita mengikut jejak watak tersebut?


( klik untuk besarkan gambarnya )


Sungguh tidak realistik dengan dunia realiti melayu kini.  Parang tajam berkilat, kalau tidak diasah, lama kelamaan akan tumpul juga. Sebegitu juga dengan akal ini, kalau terus di’beku’kan atau didedahkan dengan perkara yang tidak berfaedah, ianya membuatkan akal itu semakin berkarat dan akhirnya sudah terbiasa dengan cara berfikiran malas sebegitu.

Selari juga dengan Filem Malaysia yang kebanyakannya berunsur khurafat, cinta-cintun mengarut, melawak tak tentu pasal namun ada juga yang bagus. Kalau boleh aku nisbahkan dari 20 cuma 1 sahaja filem yang berkualiti. Mungkin ‘skema pemarkahan’ nilai sesebuah filem terlalu tinggi untuk tahap aku, jadi banyak filem terpaksa di tongsampahkan, iaitu filem atau cerita yang tidak memenuhi kriteria pemarkahan, keluar dari konsep dan kontek dan yang paling sedih tiada satu pun impak positif yang diperoleh. Aku harus sedar juga, tahap pemikiran dan selera setiap insan berlainan. Jadi, siapa yang tidak sependapat denganku, anggapkan saja  apa yang aku tuliskan ini sebagai  bahan ‘tongsampah’ anda.

Mengimbau kembali saat aku masih berstatus bujang dulu. Dalam tahun 1996 ada satu animasi yang paling aku suka selain Dragon Ball. Animasi buatan tempatan yang bertajuk KELUANGMAN. Filem animasi superhero Keluangman ini mempunyai sedikit persamaan dengan filem animasi superhero Barat, iaitu Batman tetapi plot-plot filem animasi Keluangman lebih kepada berunsurkan budaya masyarakat nusantara.



Hero yang bernama Borhan tinggal di Hospital Bahagia. Beliau jaguh silat namun sewaktu pertarungan kepalanya telah dipukul menyebabkan beliau hilang ingatan dan dituduh gila. Tidak memiliki superpower pun, tapi punyai sifat kejujuran. Dalam jalan ceritanya ditanam pelbagai nilai murni masyarakat setempat seperti perpaduan, tolong-menolong dan sebagainya.

Tempat tinggal dan bilik operasi Keluangman ini di rumah sakit mental. Borhan sengaja memilih lokasi tersebut agar penjahat, polis dan peminat misteri iaitu seorang wanita selaku wartawan akhbar tidak dapat mencarinya. Tentu la orang  tidak akan mencari di lokasi tersebutkan? Superhero mesti la tempatnya esklusif. Tapi lain pula untuk watak Keluangman ini yang memilih tempat tawanan pesakit orang yang bermasalah mental a.k.a gila. Batman ada Robin Hood, Superman ada Superwoman maka Keluangman pun ada temannya yang di beri nama Tiongman@Samad.  Siang hari mereka berperwatakan gila namun malam mereka akan keluar menyelesaikan masalah.

Walaupun seakan mudah saja jalan ceritanya, namun pernahkan kita terfikir, orang normal menyembunyi identiti dan bersembunyi di rumah orang sakit mental???..hebat kan cara seorang Pengarah yang berfikiran kreatif dan kritis. Plot cerita yang berkaut dan berpusing membuatkan Keluangman ini seronok untuk ditonton.


Tiba-tiba aku rasa rindu dengan animasi Keluangman ini. Beruntung kerana sempat mengenali kereakter tersebut. Keluangman sangat popular ketika itu. Bagi aku, Keluangman filem animasi superhero terbaik yang pernah dikeluarkan Malaysia walaupun aplikasi yang digunakan agak ketinggalan zaman, Keluangman merupakan animasi tempatan pertama yang menggabungkan animasi 2D dengan latar belakang 3D dan memang sukar menghasilkan gerak animasi dan gerak kamera dalam animasi tersebut. Hasilnya tidak begitu kemas dan kadangkala menampakkan keganjilan dalam sesetengah babak, namun tenaga pekerjanya wajar mendapat pujian atas kesungguhan dan semangat dalam menghasilkannya. Banyak juga filem animasi barat lebih hebat kualiti grafiknya ketika itu, tetapi Keluangman tetap menjadi pilihan. Selain dari penggunaan Bahasa Melayu dalam animasi Keluangman, kepentingan dalam pembinaan plot dan konflik cerita juga perlu di titikberatkan, apa lagi yang dapat aku nak kata, melainkan aku juga peminat filem buatan tempatan dengan syarat, ianya mesti  padat dengan kualiti dalam setiap tayangan.


No comments:

Post a Comment